Onderdelen muziekvereniging

Muziekvereniging “Juliana” bestaat uit verschillende onderdelen:

De Harmonie

Het A-orkest

Het A-orkest is het harmonieorkest van de vereniging. Een harmonieorkest bestaat uit blaasinstrumenten en slagwerkinstrumenten. In tegenstelling tot de fanfare bestaat een harmonie niet uitsluitend uit koperblazers, slagwerkers en saxofoons, maar er doen ook houtblazers als klarinet, dwarsfluit, hobo en fagot mee. Door deze bezetting is de harmonie in staat een groter scala aan nuances te verklanken. Het orkest komt uit in de derde divisie van het KNMO. Het orkest staat onder leiding van Sandra Mulder en repeteert op donderdagavond in ’t Muziekgebouw, Slingerweg 3 van 20.00 tot 22.00 uur. Om mee te kunnen spelen in het A-orkest is het A- en B-diploma een vereiste.

Het B-orkest

Dit is het harmonieorkest waarin leden orkestervaring kunnen opdoen.  Het B-orkest staat onder leiding van Sandra Mulder en repeteert in  ’t Muziekgebouw, Slingerweg 3 op donderdagavond van 18.45 tot 19.45 uur.

Contactpersoon:

• Mail: jeugdcommissie@juliana-denham.nl

Het C-orkest

Leerlingen die een half jaar muziekles op een instrument hebben, kunnen naar het C-orkest. Hier leren ze om samen te spelen, de basis van het musiceren in een orkest. Het C-orkest staat onder leiding van Jan Bergsma en repeteert in ’t Muziekgebouw, Slingerweg 3 op donderdagavond van 18:00 tot 18:45.

Contactpersoon:

• Wim Kremer
  • Tel. 0546-432476

De Malletband

De Malletband is een orkest dat veelzijdige muziek maakt met slagwerkinstrumenten. De melodische sectie van de Malletband wordt gevormd door gestemd slagwerk, dat bestaat uit: marimba’s, xylofoons, vibrafoon, klokkenspellen en pauken. Deze sectie wordt aangevuld met alle vormen van ongestemd slagwerk, van beatring tot drumstel. Met het brede arsenaal aan instrumenten kan dit orkest op een eigentijdse manier alle stijlen van muziek vertolken. De Malletband komt uit in de vierde divisie. De Malletband staat onder leiding van Menno Akse en repeteert in ’t Muziekgebouw, Slingerweg 3 op woensdagavond van 19.30 tot 21.30 uur.

Slagwerkgroep

In deze groep spelen beginnende slagwerkers. Hier wordt alleen ongestemd slagwerk bespeeld. De slagwerkgroep staat onder leiding van Remy Holierhoek en repeteert in ’t Muziekgebouw, Slingerweg 3 op woensdagavond van 18.30 tot 19.30 uur.

Majorettes

Veel mensen denken dat twirlen ‘met een stokje gooien’ is, maar het is veel meer dan dat! Twirlen is een sport waar je alle vormen van dans en het gebruik van een baton combineert. De dansen kunnen variëren van Jazz, Modern, Hiphop, Ballet tot Afrikaans. Kortom alle soorten dans is mogelijk. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van de baton. Hiermee leer je verschillende technieken waarmee je een routine gaat maken. Bij de majorettes ben je nooit uitgeleerd en is er altijd een uitdaging!

Als lid van de majorettes zit je in een gezellig team met dames met hetzelfde niveau. Naast het teamverband kun je ook een solo of duo routine maken. Met deze shows ga je samen op wedstrijd en wordt de routine beoordeeld door een gediplomeerde jury. Ook ga je samen met je team op straat marcheren voor het orkest aan. Tijdens de trainingen leer je niet alleen nieuwe technieken en dans, maar kun je ook lol maken met de andere dames.

De majorettes staan onder leiding van Melène Wanschers en oefenen op vrijdagavond in ’t Muziekgebouw, Slingerweg 3. Team 3 en de leerlingen van 17.15 tot 18.15 uur. Team 2 oefent van 18.15 tot 19.15 uur en team 1 oefent van 19.15 tot 20.15 uur.

Ben jij nieuwsgierig of twirlen iets voor jou is? Kom dan gerust langs op de training en doe een keer mee!

Gline

G-Line is een categorie die is opgezet voor majorettes/twirlers met een beperking. Deze beperking kan lichamelijk en/of verstandelijk zijn. In G-Line kun je meedoen aan een wedstrijd als:

• Solist 1 persoon
  • Duo 2 personen
  • Team 3 tot en met 9
  • Personengroep 10 personen en meer

Op dit moment hebben we bij de majorettes 1 duo die uitkomt in de G-line categorie. De bedoeling van de G-line is om iedereen te laten stralen op zijn eigen niveau. Hierin wordt de instructrice ondersteund door de oudere en ervaren leden om zo voldoende aandacht te hebben voor alle meiden.
Een show kan worden uitgevoerd met:

• Alleen baton
  • Baton en attribuut
  • Alleen attribuut

De lengte van een show mag maximaal 2 minuten duren. De muziekkeuze is geheel vrij. Er is geen verdeling in leeftijden, categorieën en niveaus. Alle deelnemers in G-line komen tegen elkaar uit.
De beoordeling geschiedt door middel van een beoordelingsformulier. Dit formulier (het juryrapport) is positief en opbouwend van karakter. Er worden geen strafpunten toegekend. De puntenscore bestaat uit 1 totaalpunt. Kleding en toebehoren dienen te voldoen aan het algemeen Reglement Majorette KNMO. Vanwege het competitieve karakter zijn er geen Provinciale en/of Nederlandse Kampioenschappen voor deelnemers in G-Line (alle deelnemers zijn immers winnaars).